Умовне фото
	З 1 листопада в Україні починають діяти нові правила для оформлення та продовження відстрочок від мобілізації. Ці зміни спрямовані на цифровізацію процесу, зменшення бюрократичних процедур, усунення черг та зменшення корупційних ризиків.
	Документ передбачає автоматичне продовження частини відстрочок, перехід на електронну форму подачі заяв та переведення паперового документообігу до ЦНАП, згідно повідомлення Міністерства оборони.
	«Понад 600 тисяч відстрочок продовжаться без черг і зайвих звернень. Ми зменшуємо бюрократію, щоб військові комісаріати могли зосередитись на мобілізаційних завданнях», – зазначив міністр оборони України Денис Шмигаль.
		Основні зміни
		Автоматичне продовження відстрочок
	Відстрочки, які можуть бути підтверджені через реєстри або дані, що залишаються незмінними, будуть продовжені автоматично – без необхідності подавати заяви, отримувати довідки та відвідувати військові комісаріати.
		Автоматичне продовження стосується, зокрема:
- 
 осіб з інвалідністю;
- 
 тимчасово непридатних за рішенням ВЛК;
- 
 батьків трьох і більше дітей;
- 
 батьків дітей з інвалідністю;
- 
 дружини або чоловіка особи з інвалідністю I–II групи;
- 
 осіб, які доглядають за батьками з інвалідністю;
- 
 одиноких батьків, чиї партнери служать;
- 
 студентів, інтернів, докторантів;
- 
 науково-педагогічних працівників (0,75 ставки і більше);
- 
 родичів загиблих або зниклих безвісти;
- 
 осіб, звільнених з полону, а також інших категорій, визначених постановою.
		Оформлення онлайн у програмі «Резерв плюс»
	Через застосунок вже є можливість оформити відстрочку для 9 категорій, таких як особи з інвалідністю, тимчасово непридатні, батьки багатодітних сімей, студенти, науковці, і батьки дітей військовослужбовців тощо.
	Найближчим часом онлайн-доступ буде розширено ще для двох категорій – осіб, які доглядають за батьками з інвалідністю, та одиноких батьків.
		Подання документів у ЦНАП
	Для тих, чия відстрочка ще не переведена в цифровий формат або хто не користується смартфоном, з 1 листопада заявки прийматимуть ЦНАПи, а не ТЦК. ЦНАПи виконують лише функцію прийому та сканування документів – рішення продовжують ухвалюватися ТЦК.
		Новий формат документів
- 
 Скасовані паперові довідки з мокрою печаткою;
- 
 Чинність підтверджується електронним військово-обліковим документом у «Резерв плюс»;
- 
 За необхідності можна роздрукувати копію через «Дію», «Резерв плюс» або у ТЦК/ЦНАП.
		Як подати заяву з 1 листопада
- 
 80% категорій можуть подати заяву через «Резерв плюс»;
- 
 Альтернативний спосіб – ЦНАП;
- 
 ТЦК більше не приймають заяви на відстрочення від громадян.
		Як працює автоматичне продовження
	Якщо відстрочка оформлена і підпадає під автоматичне продовження, нічого робити не потрібно – у «Резерв» надійде відповідне сповіщення.
	Якщо система не змогла підтвердити підставу (наприклад, зміна сімейного становища або відсутність даних у реєстрах), заявник зобов’язаний оновити інформацію і подати документи повторно онлайн або через ЦНАП.
		Що робити у разі відмови
	Офіційне рішення можна отримати:
		на e-mail, або
		у ТЦК (за потреби – з мокрою печаткою).
		«Резерв плюс»
	«Резерв плюс» – це мобільний застосунок, призначений для призовників, військових та резервістів. У профілі кожен користувач може оновити свої дані та отримати електронний військово-обліковий документ.














