У Львові знову звинуватили польську фірму у зриві будівництва сміттєпереробного і звернулись до Дональда Туска

В місті стверджують, що польський підрядник вкотре затягнув будівництво заводу, а термін дії контракту завершиться вже на початку жовтня цього року.

ВІЗУАЛІЗАЦІЯ СМІТТЄПЕРЕРОБНОГО ЗАВОДУ / ЛМР


7 серпня львівські депутати звернулися до прем’єр-міністра Польщі Дональда Туска, звинувативши польського підрядника Control Process S.A. у зриві будівництва сміттєпереробного заводу. В ЛМР стверджують, що підрядник вкотре затягує терміни і не дотримується умов контракту, інформує «Твоє місто».


«Це найбільший підрядний контракт польської компанії в Україні – понад 40 мільйонів євро, частково профінансований кредитом ЄБРР. До цього проєкту прикута увага міжнародної спільноти, і він має вагоме значення для громади міста», – йдеться у зверненні.


Голова тимчасової контрольної комісії з питань діяльності ЛКП «Зелене місто» Назарій Бербека зазначив, що у травні цього року в підрядній організації запевняли, що починають доставку обладнання та завершать роботи вчасно. Обладнання, каже Бербека, дійсно є, але його не монтують. «Всі роботи можна було вже завершити, але виглядає, що ніхто не має такого бажання».


Відтак, депутат озвучив звернення до Дональда Туска, щоб той в межах своєї компетенції відреагував на ситуацію та вплинув на підрядника.


«4 серпня 2025 року минув термін на завершення будівельних робіт. При цьому місто неодноразово йшло на зустріч підряднику, продовжуючи ці терміни. 4 жовтня 2025 року завершиться дія самого контракту. До цього часу польський підрядник був зобов’язаний завершити усі пусконалагоджувальні роботи та ввести об’єкт в експлуатацію», – доповнив Назарій Бербека.



Зазначимо, що терміни будівництва сміттєпереробного заводу відтягуються не вперше. Мовилося і про кінець 2023 року, і про запуск першої лінії 28 лютого 2025 року. Будують його вже четвертий рік і у 2024 році в міській раді навіть заявляли про намір розірвання контракту з польським підрядником.


У той самий час в міській раді погодили для заводу кредит в Державному ощадному банку України на 718 млн грн. Це додаткові кошти, які потрібні були для «закриття прогалини». Тоді Назарій Бербека пояснював «Твоєму місту», що йдеться про зовнішні мережі електрозабезпечення, очисні споруди, укриття, які не ввійшли в наявний контракт. Про те, чия це помилка, що такі речі не увійшли одразу в угоду, депутат казав, що це «складно оцінювати»: деякі моменти передбачити було неможливо, адже проєктно-кошторисну документацію формували ще в 2018-му і 2019 роках. Отже, такі моменти, як додатковий захист чи укриття, потреба в яких виникла через повномасштабне вторгнення, не були додані до ПКД.


До взяття кредиту сума коштів, які на той момент вклали у завод, становила 47 млн 761 тис. євро. 34,8 млн євро – це вартість контракту, ще 12,9 млн євро – індексація, яка виникла внаслідок довготривалого будівництва (2,9 млн євро) й додаткових робіт, які не включені до основного контракту (10 млн євро). 


Водночас представник підрядника Control Process S.A. Кшиштоф Хабієр в коментарі «Твоєму місту» щодо можливості розірвання контракту заявляв, що проєкт може опинитися під ризиком фінансування Європейським банком реконструкції та розвитку.


Роботу з цим підрядником таки продовжили і вже на початку цього року мер Львова заявляв про 80% виконаних робіт.  


Більше про завод


Потужність заводу становитиме 250 тис. тонн відходів у рік. Цього достатньо, щоб приймати на переробку змішані відходи з усієї Львівської громади. При в’їзді на територію сміттєвози зважуватимуться та вивантажуватимуться  відходи у приймальній зоні. Спершу з них відбиратимуть великогабаритні речі. А після цього відходи потраплять до перших шредерів-подрібнювачів. Далі конвеєром їх транспортують до сортувальної кабіни, де відбиратимуть вторинну сировину. Згодом висушуватимуть у камерах біосушіння. Після цього процесу біологічно інертне сміття механічно відсортовуватимуть через барабанний, повітряний сепаратор і сепаратор металів. Далі – чиста кабіна сортування, де відбиратимуть кінцевий продукт.


Основна мета заводу – максимально зменшити відсоток відходів, який потраплятиме на полігон. Після усіх процесів переробки та сортування залишаться відсортовані відходи, вторсировина, RDF паливо (27,96%) і до 15% екологічно безпечних залишків, які потребуватимуть захоронення на полігоні.


Проєкт будівництва заводу реалізується за фінансової підтримки Європейського банку реконструкції та розвитку (ЄБРР) та Фонду Східноєвропейського партнерства з енергоефективності та довкілля (Е5Р) та кошти Львівської міської ради.


Журналісти «Твого міста» спілкувалися з представником підрядника компанії «Control Process S.A.» та побували на заводі, щоб з’ясувати, що відбувається і чи запрацює він. Читайте у матеріалі. 






Джерело