ФОТО: ЛМР
Польська компанія Control Process S.A., яка будує сміттєпереробний завод у Львові, відреагувала на звинувачення львівських депутатів в затягуванні робіт. Там заявили, що затримка проєкту сталася з вини міської ради та комунального підприємства «Зелене місто». Про це йдеться у відповіді компанії, наданій виданню Business Insider, пише liga.net.
«У 2025 році було розпочато арбітражне провадження FIDIC, відповідачем якого виступало місто Львів. Арбітром є Роберт Верт. Рішення DAB від 18 липня 2025 року містить дев’ять ключових пунктів, які місто програло», – повідомила Control Process.
Польська компанія запевняє, що затримки тривають кілька років виключно через дії Львівської міської ради та КП «Зелене місто». Там наголосили, що місто не виконало ключових підготовчих робіт: під’єднання до трансформаторної станції, будівництва доріг, паркінгів, допоміжних об’єктів і водоканалізаційних мереж. Без цього завод не може запустити обладнання.
«Згідно з рішенням арбітражу, місто, безумовно, протягом 28 днів має: виконати всі дев’ять пунктів рішення, сплатити нараховані відсотки з 2021 року, покрити половину витрат на арбітражне провадження та утриматися від подальших порушень договору (включно із затримками платежів та недотриманням формули фіксованої ціни)», – йдеться у відповіді.
У Control Process також зазначили, що затримки у воєнний час спричиняють мільйонні збитки та зростання витрат, а через дії КП «Зелене місто» існує ризик повної зупинки робіт за кілька місяців.
Нагадаємо, що 7 серпня Львівська міська рада звернулася до прем’єр-міністра Польщі Дональда Туска з проханням вплинути на підрядника, якого мер Андрій Садовий назвав «найскладнішим за весь час».
Зазначимо, що терміни будівництва сміттєпереробного заводу відтягуються не вперше. Мовилося і про кінець 2023 року, і про запуск першої лінії 28 лютого 2025 року. Будують його вже четвертий рік і у 2024 році в міській раді навіть заявляли про намір розірвання контракту з польським підрядником.
У той самий час в міській раді погодили для заводу кредит в Державному ощадному банку України на 718 млн грн. Це додаткові кошти, які потрібні були для «закриття прогалини». Тоді Назарій Бербека пояснював «Твоєму місту», що йдеться про зовнішні мережі електрозабезпечення, очисні споруди, укриття, які не ввійшли в наявний контракт. Про те, чия це помилка, що такі речі не увійшли одразу в угоду, депутат казав, що це «складно оцінювати»: деякі моменти передбачити було неможливо, адже проєктно-кошторисну документацію формували ще в 2018-му і 2019 роках. Отже, такі моменти, як додатковий захист чи укриття, потреба в яких виникла через повномасштабне вторгнення, не були додані до ПКД.
До взяття кредиту сума коштів, які на той момент вклали у завод, становила 47 млн 761 тис. євро. 34,8 млн євро – це вартість контракту, ще 12,9 млн євро – індексація, яка виникла внаслідок довготривалого будівництва (2,9 млн євро) й додаткових робіт, які не включені до основного контракту (10 млн євро).
Водночас представник підрядника Control Process S.A. Кшиштоф Хабієр в коментарі «Твоєму місту» щодо можливості розірвання контракту заявляв, що проєкт може опинитися під ризиком фінансування Європейським банком реконструкції та розвитку.
Роботу з цим підрядником таки продовжили і вже на початку цього року мер Львова заявляв про 80% виконаних робіт.
Більше про завод
Потужність заводу становитиме 250 тис. тонн відходів у рік. Цього достатньо, щоб приймати на переробку змішані відходи з усієї Львівської громади. При в’їзді на територію сміттєвози зважуватимуться та вивантажуватимуться відходи у приймальній зоні. Спершу з них відбиратимуть великогабаритні речі. А після цього відходи потраплять до перших шредерів-подрібнювачів. Далі конвеєром їх транспортують до сортувальної кабіни, де відбиратимуть вторинну сировину. Згодом висушуватимуть у камерах біосушіння. Після цього процесу біологічно інертне сміття механічно відсортовуватимуть через барабанний, повітряний сепаратор і сепаратор металів. Далі – чиста кабіна сортування, де відбиратимуть кінцевий продукт.
Основна мета заводу – максимально зменшити відсоток відходів, який потраплятиме на полігон. Після усіх процесів переробки та сортування залишаться відсортовані відходи, вторсировина, RDF паливо (27,96%) і до 15% екологічно безпечних залишків, які потребуватимуть захоронення на полігоні.
Проєкт будівництва заводу реалізується за фінансової підтримки Європейського банку реконструкції та розвитку (ЄБРР) та Фонду Східноєвропейського партнерства з енергоефективності та довкілля (Е5Р) та кошти Львівської міської ради.
Журналісти «Твого міста» спілкувалися з представником підрядника компанії «Control Process S.A.» та побували на заводі, щоб з’ясувати, що відбувається і чи запрацює він. Читайте у матеріалі.