Дослідження показує, що через махінації з одометром економіка України втрачає близько 1,9 млрд грн щороку.
Махінації з пробігом часто націлені на звичайних покупців автівок, які шукають вигідну пропозицію, але наслідки набагато серйозніші та впливають на всю економіку. Це значна проблема для кожної країни — і для Європи загалом. Нечесні продавці змушують покупців переплачувати за вживані автомобілі, а країни всього континенту щороку втрачають мільярди прибутків.
Звіт Європейського парламенту за 2018 рік оцінив збитки від махінацій з одометром у межах ЄС на суму від 59 до 394,8 млрд грн на рік.
Компанія carVertical, яка займається аналітикою даних транспортних засобів, провела дослідження в країнах Європи. Навіть за консервативним сценарієм європейські країни втрачають десь 238,6 млрд грн на рік через махінації з одометрами. Оскільки багато випадків залишаються непоміченими, фактичні збитки можуть бути значно більшими.
«Довести фальсифікацію пробігу дуже складно. Країни не завжди обмінюються даними транспортних засобів, чимало даних пробігу не зацифровуються, що полегшує приховування цієї нечесної практики. Єдиний спосіб підтвердити аферу з одометром — використати історичні записи пробігу», — пояснює Матас Бузеліс, експерт авторинку carVertical.
Так, автомобіль за 450 тис. грн зі скрученим пробігом мав би коштувати лише 420 тис. грн. Тобто покупець переплачує близько 30 тис. грн. Що вища ціна автомобіля, то більші потенційні збитки. Покупці елітних машин могли несвідомо переплатити тисячі гривень.
«Не секрет, що покупцям імпонують автомобілі з меншим пробігом. На жаль, це робить їх мішенню для афер. Скручування пробігу створює ілюзію кращого стану автомобіля, ніж є насправді. Шахраїв цікавлять бюджетні та преміальні автомобілі», — додає пан Бузеліс.
Дослідження показує, що через махінації з одометром економіка України втрачає близько 1,9 млрд грн щороку.
Дослідження також показало, що попри поширеність махінацій з одометром, їх фінансовий вплив у Західній Європі більший, ніж у Східній Європі.
Покупці автомобілів у Великій Британії, Франції, Німеччині, Італії зазнають найбільших фінансових втрат через махінації з пробігом. Водночас для покупців в Україні, Сербії та Румунії втрати менші.
За словами пана Бузеліса, афери з одометром уряди країн Європи визнають, але ініціативи з розв’язання цієї проблеми залишаються обмеженими — тобто, самі покупці мають вжити заходів, гарантуючи, що придбані транспортні засоби мають точний пробіг.
«Звіт про історію транспортного засобу точно покаже, коли і як був скручений пробіг. Це допоможе покупцеві прийняти рішення про покупку або сторгуватися про кращу ціну. У багатьох випадках за фальсифікації пробігу автомобіль також може мати інші приховані проблеми, що вкрай важливо в контексті світових законодавців, яким не вистачає лідерства у захисті покупців», — попереджає пан Бузеліс.