У Львові демонтували цінне керамічне панно, щоб звільнити місце для багатоквартирної забудови

Керамічний твір на новому місці буде ознаковано «Блакитним щитом» — міжнародним охоронним знаком.

Про це інформує пресслужба ЛМР, пише DailyLviv.com. 

У Львові фахівці-реставратори розібрали керамічне панно «Збір винограду», що розміщувалося на одній з будівель колишнього заводу «Укрвино» на вулиці Погулянка. Нині кахлі очищують від залишків тиньку та поступово перевозять до майстерні для консервації і реставрації. Після цього панно знову зберуть у єдине полотно й змонтують на новій локації — у просторі Jam Factory Art Center. Роботи виконує команда Karp Restorer, фінансує проєкт компанія-забудовник.

Зазначимо, панно у 1979 році створили художники Григорій Кічула та Ярослав Шеремета. Воно складається з 624 кахлів і займає площу 30,11 м². Твір внесено до переліку цінних мозаїчних робіт міста. Ще у 2019 році Львівська міськрада офіційно зобов’язала нового власника колишнього винзаводу зберегти панно. 

Як розповів керівник реставраційної майстерні Karp Restorer Василь Карпів, роботи з розбирання панно тривали 2 місяці. Стільки ж часу триватимуть роботи у майстерні. Більшість кахлів — у задовільному стані. Лише два втрачено повністю, ще близько 20 мають серйозні ушкодження, які планують укріпити. Втрачені кахлі вирішили не відтворювати,  їх позначать нейтральним тлом. Таким чином буде збережена історична автентичність панно та буде чітко видно, де збережено оригінал, а де є втрати.

«Якщо кахель має тріщини – ми мусимо його «зцілити» конструктивно, аби не проникала вода, сніг, мороз. Але ззовні не будемо імітувати втрачене емальоване малярство. Панно має “шрами історії”, і ми їх залишаємо. Воно дожило до нашого часу — і таким ми його зберігаємо для наступних поколінь: для мистецтвознавців, істориків, глядачів. У місцях втрат буде застосовано матеріал, тонально наближений до кольору кераміки, без імітації оригінального малюнку», – пояснив Василь Карпів.

Усі витрати на розбирання, реставрацію та перенесення панно взяла на себе компанія «Auroom», яка здійснюватиме будівництво на території колишнього винзаводу. Проєктування охоплює територію колишнього винзаводу загальною площею 4,67 га. Тут передбачене будівництво житла з дитсадком, а також спортивно-відпочинковий комплекс зі збереженням наявних елементів колишньої броварні, зокрема головного фасаду, пивниць із бочковими склепіннями. Крім житла, на території побудують апарт-готель, а під усією територією забудови облаштують підземний паркінг. 

Представники забудовника зазначили, що компанія зацікавлена у збереженні панно та виступила за його розміщення на території Jam Factory, де він буде доступним для широкої публіки. Вартість цих робіт вони не розголошують.

Разом із тим керівниця офісу охорони культурної спадщини ЛМР Тетяна Балукова вважає, що забудовник втратив цінну можливість, не залишивши панно на своїй території.

«Це справді цінний приклад монументального мистецтва, подібних творів у Львові залишилося небагато. Тож панно потрібно було зберегти. “Фабрика повидла” — гарне місце для його експонування, адже там перетинаються мистецькі кола, тривають дискусії, відбувається активне культурне життя. Хоча, як на мене, забудовник втратив у тому, що не залишив та не інтегрував цей твір у житловий простір. Це могло б стати справжньою архітектурною родзинкою», — наголосила Тетяна Балукова.

Операційна та виконавча директорка Jam Factory Тетяна Федорук розповіла, що ініціатива перенесення з’явилася ще понад п’ять років тому. У процесі досліджень в архівах було виявлено, що в певний період на місці теперішньої «Фабрики повидла» діяли корпуси заводу «Укрвино», який згодом переїхав на Погулянку. Тож ідея перемістити панно саме сюди здалася логічною та символічною. За її словами, над реалізацією проєкту працюють у тісній співпраці з міською владою, бізнесом та реставраторами. Ця модель, на її думку, може стати прикладом для інших подібних ініціатив у Львові.

Нове місце для панно облаштують на відкритій локації. Для цього зведуть окрему стіну, на якій і змонтують полотно. Воно буде відкритим і доступним для відвідувачів. Як уточнив Василь Карпів, якщо стіну вдасться звести до вересня, то панно змонтують ще цього року – цей процес займає один місяць. В іншому разі, з огляду на наближення зимового періоду, роботи доведеться перенести на весну.  У межах майбутньої експозиції також готують історичну довідку про панно та процес його переміщення — щоб дати відвідувачам повний контекст та глибше розуміння його цінності.

Крім того, за словами Тетяни Балукової, керамічний твір буде ознаковано «Блакитним щитом» — міжнародним охоронним знаком. Надалі планують підготувати повний пакет документації, аби панно офіційно отримало статус пам’ятки вже на новому місці.

Нагадаємо, нещодавно у Львові відтворили знищену мозаїку «Інформаційний простір» у будівлі колишнього видавництва «Вільна Україна» на вул. Володимира Великого, 2. Вже з осені вона буде у вільному доступі – панно стане частиною інтер’єру закладу, що працюватиме в цьому приміщенні.  Всі витрати з відновлення на себе взяв власник приміщення – ТДВ «Торгпреса».

А раніше, у 2020 році, у Львові відновили знищену мозаїку на колишній будівлі магазину «Океан» на вул. Володимира Великого, 26. Всі роботи з відтворення панно «Море і риби» оплатив забудовник, який його і зруйнував. 

Додамо, наприкінці минулого року у Львові затвердили оновлений перелік цінних мозаїк. Також до цього списку вперше внесли і керамічні твори. Загалом, він нараховує близько 150 мозаїчних та керамічних творів на 79 локаціях у Львівській громаді.



Джерело