Мозаїчне панно «Боривітер» було відтворене групою художників під керівництвом мисткині Алли Горської влітку 1967 року в Маріуполі.
Цю інформацію оприлюднила пресслужба ЛМР, згідно з повідомленням DailyLviv.com.
Нещодавно до Львова привезли відновлену версію мозаїки «Боривітер», оригінал якої зазнав серйозних пошкоджень під час російської агресії у 2022 році. Інсталяція буде експонуватися на площі Ринок до неділі, 17 серпня, а після цього мандруватиме іншими містами України.
«Я щиро вважаю, що, створюючи цього птаха, Алла Горська прагнула заглянути в майбутнє. Як би не діяли обставини, цей птах завжди буде летіти, а Україна перемагатиме й демонструватиме світові свою істинну сутність. Нас не можливо зламати чи підкорити. Ми повинні залишатися єдині. Ваша робота – це унікальний подарунок для всієї країни. Я гордий, що львів’яни мають можливість побачити “Боривітра” та відчути його присутність. Львів — це серце України, і сьогодні він святкує, адже цей птах тут, у своїй домівці. Дякую всім, хто долучився до цієї події. Лети, птаху, високо й даруй нам радість і любов», — зазначив Андрій Садовий, міський голова Львова, під час відкриття інсталяції.
Оригінальне мозаїчне панно «Боривітер» було створене влітку 1967 року в інтер’єрі ресторану «Україна» у Маріуполі. Композиція з соколом у польоті вражала динамікою, пластикою та унікальним поєднанням матеріалів і кольорів, ставши втіленням творчого духу. «Це була новаторська робота для свого часу. Художники, які працювали в Маріуполі, в основному використовували плитку, тоді як група Алли Горської обрала смальту, листовий метал та алюмінієві ложки», — сказала Олена Зарецька, онука Алли Горської та керівниця Фонду Алли Горської та Віктора Зарецького.
Через три роки після створення панно Алла Горська, одна з видатних постатей українського шістдесятництва, стала жертвою радянських спецслужб. У 2022 році, під час повномасштабної агресії Росії, мозаїка була частково знищена, а її теперішній стан залишається невідомим.
Ідея відтворення мозаїки виникла в 2022 році, і реалізувати її вдалося цьогоріч завдяки зусиллям маркетплейсу ROZETKA, ГО UKRAINE WOW, Фонду Алли Горської та Віктора Зарецького, мистецького об’єднання «Затирка», майстерні LOVE MOSAIC і львівського бренду «Котто кераміка».
«Для нас було великою честю допомогти повернути легендарну мозаїку Алли Горської. Ми спостерігаємо, як “Боривітер” викликає захоплення у людей як в Україні, так і за кордоном. Цей твір дає надію на відновлення всього втраченого. Він став голосом українського мистецтва в Україні та у світі», — прокоментувала Ірина Чечоткіна, співзасновниця ROZETKA.
До відтворення панно долучилося 15 художників-монументалістів і дослідників. Щоб максимально точно відтворити оригінал, було зібрано понад 700 кілограмів матеріалів з різних куточків світу — від смальти та плитки до металевих та алюмінієвих фрагментів. Усе, як і було задумано художниками у 1967 році.
Відтворене панно складається з 68 елементів, які монтуються на металевий каркас, що дозволяє експонувати його в різних містах і країнах.
«Зробити її мобільною – одна з ключових ідей цієї концепції. Це повинно бути не просто статичною конструкцією, а певним витвором, що мандрує. Оригінал нині в Маріуполі недоступний, і ми прагнемо, щоб якомога більше людей в Україні та світі могли його побачити. На жаль, про культурні багатства України часто не відомо», — додала Олена Зарецька.
Цікаво, що мозаїку відтворили у двох однакових версіях. Другий екземпляр поділений на понад тисячу фрагментів, які можна придбати через благодійні внески. Зібрані кошти спрямують, зокрема, на реставрацію останнього збереженого твору Алли Горської «Вітер» у Києві. Також організатори сподіваються, що після нашої перемоги ці фрагменти будуть використані для відновлення панно в Маріуполі.
Варто додати, що першу відтворену мозаїку презентували в Києві, згодом вона подорожувала до Лондона. Після Львова планується її показ у Харкові.
Додатково, Львів має значну спадщину мозаїк. У реєстрі цінних об’єктів захисту налічується близько 150 мозаїчних та керамічних творів на 79 локаціях в громаді. Щоб зміцнити інформування, запобігти пошкодженням та зберегти їх для майбутніх поколінь, місто почало маркувати ці об’єкти міжнародною пам’яткоохоронною емблемою «Блакитний щит». Також у Львові було відновлено два знищені панно – «Море і риби» на колишній будівлі магазину «Океан» та «Інформаційний простір» у будівлі колишнього видавництва «Вільна Україна». Всі роботи фінансувалися власниками цих об’єктів. Також у Львові збережуть керамічне панно з Погулянки: полотно переноситься на територію простору Jam Factory Art Center. Всі витрати оплачує компанія-забудовник.