В Польщі невдоволені тим, як в українських підручниках з історії пишуть про Волинську трагедію

«Польська сторона з великим занепокоєнням ставиться до змісту українських підручників з історії».

Міністерка освіти Польщі Барбара Новацька


Міністерка освіти Польщі Барбара Новацька звернулась до українського міністра освіти Оксена Лісового з вимогою переглянути зміст українських шкільних підручників з історії. Зокрема, йдеться про ті розділи, які стосуються Волинської трагедії. Про це 16 липня повідомила польська агенція PAP.


Як зазначає PAP, у своєму листі Новацька наголосила: «Польська сторона з великим занепокоєнням ставиться до змісту українських підручників з історії, в яких висвітлюються події на Волині 1943–1947 років».


«Особливо важким періодом в історії Волині, а водночас і польсько-українських відносин, був час Другої світової війни та масових злочинів проти польського населення, відомих як “Волинська різанина”, вчинених Українською повстанською армією (УПА) та місцевим українським населенням», – підкреслила польська посадовиця.



У листі вона звернула увагу на зміст підручника «Історія України» для 10 класу, виданого у 2023 році. Зокрема, міністерка процитувала уривок, який викликав занепокоєння:


«Активісти УПА вважали ворогами українських комуністів, нацистів і поляків. Причиною загострення польсько-українських відносин стало масове вбивство українців Армією Крайовою. Це була підпільна польська армія, керівництво якої прагнуло повернення до довоєнних кордонів Польщі. Її жертвами стали мешканці Холмщини, Підляшшя, Галичини та Волині. Кривава польсько-українська війна, внаслідок якої гинули не лише солдати, але й мирні жителі, тривала до 1947 року».


Не погоджуючись із таким викладом подій, Барбара Новацька закликала українську сторону «вжити негайних заходів, у тому числі переглянути інші підручники і підготувати нові, які будуть відповідати сучасному стану польсько-українських відносин».


За словами урядовиці, представники обох країн контролюють зміст підручників у межах діяльності двосторонньої Польсько-української експертної комісії з удосконалення шкільних підручників з історії та географії. Сама Новацька запропонувала розглянути можливість зміни правил роботи комісії, щоб обидві сторони могли висувати підручники, що становлять спільний інтерес, для розгляду. 


Барбара Новацька також поінформувала, що під час засідання цієї комісії в Ужгороді один з її українських учасників запропонував створити спільний підручник з історії. У зв’язку з цим вона закликала українського міністра почати роботу над його підготовкою.


У Польщі тема Волині – це частина державної політики памʼяті, яку активно просувають на рівні президентських заяв і символічних дат. Водночас в Україні багато хто досі не знає базових фактів про ті події, що робить нас вразливими у суспільних і дипломатичних діалогах. Журналіст, історик і військовослужбовець Вахтанг Кіпіані переконаний: ми маємо говорити про складні сторінки минулого не з примусу, а з гідністю і знанням. Про значення історичної освіти, памʼять про Сагринь, дезінформацію, яка нищить образ української армії, та чому лекції з історії є важливими і для тих, хто на фронті читайте тут.




 



Джерело