США наздоганяють латиноамериканські, африканські та азійські країни, де соцмережі популярніші, ніж традиційні ЗМІ, і збільшують розрив з Європою, де новини зі соцмереж отримує набагато менший відсоток населення.
Про це повідомляє BBC-Україна, пише DailyLviv.com. У США соціальні медіа, зокрема відеоконтент, стали основним джерелом новин – вперше випередивши телебачення і сайти. Такого висновку дійшли дослідники з Reuters Institute.
Понад половина опитаних там (54%) отримує новини з Facebook, X, YouTube, що не набагато, але перевищило показник каналів (50%) та сайтів і додатків (48%).
“Розвиток соціальних медіа та новин, прив’язаних до певної особи (блогера, інфлюенсера – ред.) не є чимось унікальним для Сполучених Штатів. Але тут, як виглядає, зміни відбуваються швидше і мають більший вплив, ніж у будь-якій іншій країні”, – йдеться у звіті дослідників.
Наприклад, повідомлення чи коментар від подкастера Джо Рогана впродовж минулого тижня бачила майже чверть (22%) населення США.
Таким чином за показником частки населення, яка отримує новини зі соцмереж, США наздоганяють латиноамериканські, африканські та азійські країни, де соцмережі популярніші, ніж традиційні ЗМІ, і водночас збільшують розрив з Європою, де новини зі соцмереж отримує набагато менший відсоток населення.
Автор дослідження Нік Ньюман каже, що поширення контенту у соцмережах та каналах новин, що прив’язані саме до конкретного ведучого, “означає ще один суттєвий виклик для традиційних ЗМІ”.
У Reuters Institutе також відзначають певний тренд серед політиків, які швидше приділять час онлайн-розмові з блогером, який їм симпатизує, ніж інтерв’ю з журналістом традиційного ЗМІ. У звіті йдеться про те, що політикам-популістам по всьому світу “дедалі частіше вдається уникати традиційної журналістики та віддавати перевагу дружнім соціальним медіа, інфлюенсерам, подкастерам та блогерам, які часто отримують ексклюзивним доступ до політиків, але зрідка ставлять незручні запитання, що посилює поширення дезінформації чи навіть чогось гіршого”.
Попри їхню популярність, майже половина опитаних (47%) по всьому світу називають інфлюенсерів та онлайн-блогерів серед головних джерел поширення неправдивої чи викривленої інформації, що ставить їх на один рівень з політиками.
У звіті також йдеться про те, що використання Х (колишнього Twitter) для поширення новин є “стабільним для багатьох ринків”, але найбільший стрибок платформа зробила саме у США. Після того, як у 2022 контроль над мережею отримав Ілон Маск, “багато право-орієнтованих людей, особливо молодих чоловіків, заполонили мережу, тоді як більш прогресивно-налаштовані користувачі або взагалі вийшли з неї, або використовують її набагато рідше”. При цьому в США кількість тих, хто сам себе ідентифікує як людину правих поглядів, потроїлася у мережі Маска. У Британії кількість таких користувачів Х подвоїлася.
Натомість вплив таких альтернатив як Threads, Bluesky чи Mastodon, згідно з дослідженням, є невеликим, і якщо йдеться про новини, то охоплює лише 2% аудиторії чи навіть менше.
Що ще дізналися дослідники Reuters Institute:
TikTok є соціальною та відео мережею, яка зростає найшвидшими темпами. Заради новин його дивляться 17% опитаних по всьому світу, але це на 4% більше, ніж торік.
Використання штучного інтелекту (ШІ) у чатботах для пошуку новин зростає, а серед молодших за 25 років такий спосіб є удвічі популярнішим, ніж серед інших вікових категорій.
При цьому більшість людей загалом вважають, що ШІ робить новини менш прозорими, точними та правдивими.
Усі вікові категорії опитаних визнають переваги традиційних відомих ЗМІ з багаторічною доведеною практикою точного і правдивого подання новин – навіть попри те, що вони не звертаються до них так часто, як колись.
Під час дослідження, яке здійснюється 14-й рік поспіль, опитано 100 тисяч людей у 48 країнах.