На танкері Vilamoura, на якому стався вибух у моторному відділенні, неодноразово перевозили нафтопродукти з російських портів.
Про це у вівторок, 1 липня, розповіли у Головному управлінні розвідки Міністерства оборони України, пише DailyLviv.com.
Як зазначається, вибух стався 27 червня під час переходу судна із лівійського порту Ез-Зувайтіна за 150 кілометрів на північний схід від територіальних вод Лівії. Танкер йшов під прапором Маршалових островів та був завантажений щонайменше 1 мільйоном барелів сирої нафти.
«Vilamoura неодноразово використовували для перевезення нафтопродуктів із портів держави-агресора Росії. Наприклад, у квітні 2025 року танкер перебував у терміналі порту Усть-Луґа, у травні його фіксували в районі Новоросійська», — розповіли у ГУР.
Станом на 1 липня пошкоджений вибухом танкер йде до Лаконської затоки у Греції — його тягне пожежний буксир під прапором Мальти Boka Summit.
У ГУР підкреслили, що власник танкера Vilamoura ― транспортна компанія TMS Tanker ltd., зареєстрована у Марусі, Греція.
17 червня в Оманській затоці між Оманом та Іраном спалахнув танкер Adalynn, який входить до «тіньового флоту» РФ. Загоряння сталось після зіткнення із судном Front Eagle.
Раніше Головне управління розвідки Міноборони України повідомляло, що країна-агресор Росія здійснює незаконне перевантаження нафти між танкерами у відкритому морі біля узбережжя Греції та Кіпру.
Для перевантаження нафти РФ із липня 2024 року використовує танкер типу Афрамакс ІМО 9247443, без західного страхування.
В українській розвідці зазначили, що на четвертому році повномасштабного вторгнення в Україну експорт нафти й газу залишається ключовим джерелом наповнення бюджету Росії. Згідно з оцінками, третина цих доходів у 2025 році спрямовується на фінансування війни.
У грудні 2023 року Міжнародна морська організація (ІМО) у своїй резолюції визначила поняття тіньовий флот, тобто це судна, які займаються незаконними операціями для обходу санкцій, ухилення від дотримання правил безпеки чи охорони навколишнього середовища, уникнення страхових витрат або іншої незаконної діяльності.
Наприклад, власники танкерів можуть уникати контрольних перевірок, відмовитись від належного страхування відповідальності або іншого фінансового забезпечення та навіть приховувати ідентичність судна.
Нагадаємо, 20 травня ЄС ухвалив 17-й пакет санкцій проти Росії. Він спрямований проти майже 200 кораблів «тіньового флоту».
Також раніше лідери Франції, Німеччини, Британії та інших країн Європи заявили, що готові посилити санкції проти Москви, якщо та відмовиться припиняти вогонь чи робити інші кроки до миру.